En inspirerande upplevelse

Jag har aldrig brytt mig, eller orkat kolla/läsa om Romeos & Julias historia, jag vet inte varför..jag har nog aldrig fått en blick på de livet som dom behövde leva..ganska intressant faktiskt.

Eftersom jag har slarvat ganska mycket på bokläsandet och för skolan en hel del på sistånde, tog jag mig i akt och valde en bok i plugget idag..jag tänkte att ja skulle läsa den, och så blev de.

Efter ett tags kollning och förundring så fick jag syn på Romeo & Julia,
Av Matteo Bandello, som hade skrivit den under 1500-talet..
Den fick min blick när jag läste vad den handlade om.

Men jag tänkte på en gång..varför har jag aldrig läst berättelsen om Romeo & Julia..De vet jag själv inte som sagt..jag har aldrig varit en riktigt 'bokläsare', men den här gången var upplevelsen inspirerande.

Jag mötte Pb idag, som ja skulle köpa snus av, vi tog bilen till Jakan station och där släppte han av mig för att jag skulle ta den blåa bussen till mörby..När jag väl stod och väntade på skiten så fick ja en känsla..jag skulle läsa boken på bussen..nått som jag aldrig..aldrig har gjort förut..nått som man bara fick för sig att göra.
...och de gjorde jag också, jag läste klart hela boken..
de var inte så svår faktiskt när man kom in i upplevelsen, alla händelser som hände i boken och så vidare..

Boken var faktiskt bra, två unga som möter varandras blickar på en maskeradbal, som inte får sin kärlek beviljad av sina familjer som hatade varandra, de blev tufft i början, när dom fick smyga om sin kärlek för varandra, och de blev inte bättre i slutet för dom. Den sorliga berättelsen om två unga människor som möter döden på grund av sin kärlek.

En anledning för att jag tog boken, var för de jag läste i början och tyckte passa in på mig;

'Det är farligt att låta starka känslor,
som kärlek eller hat, få för stor makt.
Unga människor bör lära sig att låta förnuftet bestämma över sina liv.
Starka känslor slutar ofta i olycka.'

Jag kan rekommendera boken för er som inte har läst denna bok än. Läs den.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Oj! Läste du ut hela boken? Bra jobbat! :)
Hur många sidor var den på?

2008-03-11 @ 19:23:05
URL: http://jangelica.blogg.se
Postat av: Jenny

Oj, Romeo & Julia på 92 sidor.. det var bra :)

2008-03-11 @ 22:47:22
URL: http://jangelica.blogg.se
Postat av: Sankan

Vad fan är det för Romeo och Julia?

För originalet skrevs ju ändå av Shakespeare..?

2008-03-17 @ 23:19:35
URL: http://sandkvist.blogg.se
Postat av: Jonte

Namnen liksom händelseförloppet lånade han från titelnovellen i denna bok, skriven av den italienske renässansförfattaren Matteo Bandello..De ja vet dock är att William Shakespeare gjorde pjäsen Romeo & Julia

2008-03-18 @ 10:40:50
URL: http://jonashilder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0